İskender, lahmacun-ayran, köfte-pilav-ayran severek tükettiğimiz yemek mönüleridir. Biz beslenme alışkanlığımızda kırmızı etle yapılmış yemeklerle birlikte genellikle ayran tüketiyoruz. Üstelik daima aklımızda kırmızı etle ayranın veya yoğurdun birlikte tüketilip tüketilmeyeceğine dair soru işareti vardır. Aslında sorun ayranın içindeki kalsiyumla kırmızı etteki demirdir. Çünkü yapılan çalışmalar kalsiyumun demir emilimini azalttığını göstermiştir. Ancak alınan kalsiyum miktarı önemlidir. 

İnce bağırsaklarda bulunan kalsiyum miktarı demir emilimini engeller. Bir öğünde ve başka yiyeceklerle alınan ayrandaki kalsiyumun, kırmızı etin içindeki demirin tamamının emilimini engellediğine dair bir çalışma bulunmamaktadır. Bence ayran ve kırmızı et rahatlıkla bir arada tüketilebilir. Kırmızı et yemekleriyle asitli içecekleri de tüketmeyi seviyoruz.

Özellikle kafein içeren asitli içecekler yerine ayran tercih edilmelidir.

Yumurta akı ne kadar faydalı?

Özellikle ergenlik döneminden gençlik dönemine geçen erkeklerin çoğunda bir kas yapma merakı oluyor. Bu merak beraberinde fazla protein almayı getiriyor. İlk başvurulan yöntem birden fazla yumurtanın sarısını atıp akını tüketmek oluyor. Yumurtanın sarısıyla akı arasındaki en önemli fark içerdikleri yağ oranıdır. Yumurta akında hiç yağ bulunmaz.

Protein değeri olarak yumurta sarısına yakındır. Bu özellikleriyle yumurta akı hiç yağ almadan protein edinmenin iyi bir yolu olabilir. Fazla protein alımının vücut için zararlı olduğunu hepimiz biliyoruz. Bu nedenle günlük protein alımımıza göre yumurta akı tüketimine karar verilmelidir. Yeterli ve dengeli beslenen kişilerin günde 1-2 yumurta akından fazlasını tüketmemeleri gerekir.  Kalp hastaları ve kolesterol yüksekliği olan kişiler de 2 yumurta yerine 1 tam yumurta ve 1 yumurta akı tercih edebilirler.

Şurup şeklinde mi alıyorsunuz?

Ancak bir noktaya dikkat çekmek isterim. Kalsiyum veya demir yetersizliği hamilelerde, emziren annelerde, ergenlik çağındaki gençlerde, yaşlılarda daha sık karşılaşılan sorunlardır. Yetersizliğin giderilmesi için bu iki mineral ilaç olarak tablet veya şurup şeklinde ek olarak alınıyorsa dikkatli davranılmalıdır. Demir ilaçları kalsiyum içeren besinlerle veya kalsiyum tabletleri ile bir arada kullanılmamalıdır.

Sarısı mı beyazı mı?

Ben yumurtanın tam tüketilmesinden yanayım. Çocukların, gençlerin,  hamile ve emziren annelerin beslenmelerinde bir tercih yapmam gerekiyorsa sarısı tercihimdir.  Sarısı akına göre daha yağlı olabilir. Ancak yumurta akına göre çok daha fazla kalsiyum ve demir içeriyor.

Yumurta kaliteli protein ve yağ içerdiği için zararlı mikroorganizmalara karşı da iyi bir besindir. Ancak yumurtada besin zehirlenmelerine neden olan salmonella isimli bir bakteri bulunur. Bu bakteri vücuda alındıktan 12-72 saat sonra kusma ishal, ateş, karın ağrısı ile belirti veren enfeksiyona neden olur. 

Yumurta deyip geçmeyin

 Çatlak ve kırık yumurtaları satın almayınız.

 Yumurtaları serin bir yerde saklayınız.

 Buzdolabına yerleştirmeden yıkanan yumurtalarda nem oranı artacak, kabuk üzerindeki porlar açılacak ve bakterinin yumurta içine girişi hızlanacaktır.  

 Yumurtaları kullanmadan önce yıkayınız.

 Yumurtayla temas eden ellerinizi ve mutfak araç gerecinizi sıcak su ile temizleyiniz.

 Yumurtayla pişen yemekleri 2 saatten uzun süre oda sıcaklığında bekletmeyiniz. 

Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×