Teknolojik gelişmeler, hareketsiz yaşam, ofis ortamında çalışmanın artması, yüksel, kalorili ve lezzetli besinlerin hayatımıza girmesi, artan şişmanlık metabolik sendrom olarak adlandırılan bir sağlık sorununu hayatımıza ekledi. Metabolik sendrom tüm dünyada ve ülkemizde görülme sıklığı giderek artan ve çok sayıda insanı etkileyen bir hastalık nedenidir. 
  Ülkemizde metabolik sendrom görülme sıklığı, erkeklerde yüzde 28, kadınlarda ise yüzde 40 gibi oldukça yüksek değerlerdedir. İlerleyen yaş ile birlikte hastalığın ortaya çıkış oranı da yükselmektedir. 

Metabolik sendromu olan kişiler şeker hastalığı, kalp hastalıkları ve felç için yüksek risk taşırlar. Bu nedenle bu durumdan korunmak amacıyla düzenli kilo kontrolü yaptırmanız, fiziksel aktivitenizi arttırmanız ve  sağlıklı beslenmeye özen göstermeniz önemli.

Sağlıklı beslenmeye özen gösterin

İnsülin direncinin önlenmesinde, kan yağlarının ve kan basıncının dengelenmesinde sağlıklı beslenme de önemli yer tutuyor. Basit şeker dediğimiz sofra şekeri, hayvansal yağlar, tuz ve trans yağ asidi içeren besinler günlük beslenme planında azaltılmalıdır. Bol posalı gıda alabilmek için sebze, meyve ve tam tahıllı besin tüketmeye özen gösterilmelidir. Haftada en az 2 kez balık tüketilmelidir. Alkol tüketiminden ve uzun süren açlıklardan kaçınılmalıdır. Az ve sık beslenilmelidir. Her şeyden önemlisi, tüm bunları yaşam tarzı haline getirip devamlılığı sağlanmalıdır.

Fiziksel aktivitenizi arttırın

Düzenli fiziksel aktivite insülin direncini düzelterek kan şekerinin, kan yağlarının ve tansiyonun kontrolünü sağlar. Kardiyovasküler sistemi düzenler. Kalp hastalıkları riskinin azalması için ise günde 10000 adım atılması önerilmektedir. Kilo alımının engellenmesi için haftada 150 dakika, kilo vermek için 250 dakika düzenli egzersiz hayata eklenmelidir.
Kilo kontrolü yaptırın

Metabolik sendrom kriterlerini yukarıda belirtmiştim. Tabii ki bu kriterlerin tek tek düzenlenmesi gerekir. Kilo vermek, tüm kriterlerin düzenlenmesinde en etkili yöntemlerden bir tanesidir. %5-10'luk kilo kaybı bile metabolik sendromun tüm bileşenlerini kontrol altına alabilir. %7'lik kilo kaybı ile birlikte düzenli fiziksel aktivite 4 yıl içinde şeker hastalığı gelişme riskini %50 azaltabilir. 
Metabolik sendrom kriterlerinden bel çevresi 
ölçümünün azalması için vücut yağ oranının azalması gerekir. Vücut yağ oranları yaş ile birlikte değişmekle birlikte erkelerde % 25’in üzeri, kadınlarda % 32’nin olması artmış bir risk faktörüdür. İdeal yağ oranı kadınlarda %23 erkeklerde %15 olmalıdır. 
Kilo verilerek bu oranlara ulaşılmaya çalışılmalıdır. Kilo vermek ve ideal kiloya inmek insülin direncinin gelişimini ve şeker hastalığının ortaya çıkmasını azaltacaktır.

Tanı koyabilmek için 5 kriter

Metabolik sendrom kalp hastalıkları, tansiyon, şeker hastalığı veya insülin direncini  ve karın bölgesi yağlanmasını içinde barındıran kompleks bir sağlık sorunudur. Metabolik sendrom tanısı almak için aşağıdaki 5 kriterden en az 3 tanesine sahip olmak gerekiyor.

1- Bel çevresinin erkeklerde erkekler de 94 cm, kadınlarda 80 cm'nin üzerinde olması,
2- Kan basıncının yüksek olması (sistolik kan basıncı>130 mmHg, diyastolik kan basıncı >85 mmHg)
3- HDL kolesterol değerinin erkelerde 40 mg/dl, kadınlarda 50 mg/dl'nin altında olması
4- Trigliserit değerinin 150 mg/dl'nin üzerinde olması
5- Şeker hastalığı veya insülin direnci veya bozulmuş glukoz toleransının bulunması
Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×